Üç Aşamalı Sistem
Avrupa Yükseköğretim Alanı’nda (EHEA), yükseköğretim programları lisans, yüksek lisans ve doktora olmak üzere üç aşamada sunulmaktadır ve bu sistem genel olarak Üç Aşamalı Sistem olarak adlandırılmaktadır.
Birinci ve İkinci Aşama
Birinci Aşama, 180-240 kredilik bir eğitim programının başarıyla tamamlanması halinde elde edilebilecek bir yeterlilik düzeyini (birçok ülkede “lisans” olarak adlandırılan) ifade etmektedir. Birinci Aşama kapsamındaki bu programlar genelde 3 yıl sürmektedir. İkinci Aşama ise, 60-120 kredilik bir çalışma programının başarıyla tamamlanması halinde elde edilebilecek bir yeterlilik düzeyini (birçok ülkede “master” olarak adlandırılan) ifade etmektedir. Tüm bu programlara ait aralıklar, Avrupa Yükseköğretim Alanı Yeterlilikler Çerçevesi’nin geliştirilmesiyle tanımlanmıştır. Bu programlar, derecelendirme yapısının yanı sıra mukayese edilebilir ve aktarılabilir nitelikteki yeterlilikleri karşılamalı; hareketlilik ve tanınma gibi süreçleri kolaylaştırıcı mahiyette olmalıdır. Bu kapsamda belirlenen Avrupa ve ulusal yeterlilik çerçeveleri, nitelik (öğrenme çıktıları) ve nicelik (iş yükü) açısından Avrupa Kredi Transfer ve Biriktirme Sistemi’ne (ACTS) dayanmaktadır.
Üçüncü Aşama
Doktora çalışmaları, Bologna Süreci kapsamında, genellikle üçünü aşama olarak adlandırılmaktadır. Üçüncü Aşama, pür doktora çalışma programlarından tamamen bağımsız araştırmalara kadar oldukça çeşitli doktora süreçlerini içermektedir. Bunlar çeşitli uygulamaları içermektedir:
- Doktora çalışmalarının yapısı (serbest, kısmen ya da tamamen yapılandırılmış),
- Ev sahibi kurum tarafından üstlenilmiş olan sorumluluk ve sağlanan kaynaklar (öğrenme aşamasında tahsis edilen personel ve tesisler gibi),
- İşletmeler ve/veya mesleki kuruluşlarla olan olası bağlantılar,
- Doktora öğrencisine yönelik zorunlu ve isteğe bağlı unsurların ilişkisi,
- Doktora adayının statüsü (öğrenci, çalışan, araştırmacı)
Özellikle, doktora süreçlerinde geleneksel olarak serbest çalışma yapısının baskın olduğu ülke ve/veya disiplinlerde, bu süreçleri yürüten katılımcılar öğrenci olarak değil erken dönem araştırmacı / genç profesyoneller olarak görülmektedir.
Unutulmamalıdır ki, her üç aşamada da program çeşitliliği Avrupa’daki yükseköğretim çeşitliliğini yansıtmaktadır. Ancak, okunabilir ve mukayese edilebilir dereceler, benzer seviyedeki tüm yeterliliklerin öğrenim çıktılarının eşdeğerliliğini içermeyebilir.
Detaylı Bilgi: https://ehea.info/page-three-cycle-system, Erişim Tarihi: 04.12.2024